۱۳ آذر ۱۳۸۹

مرگ پناهجویان افغانستانی در یونان و ایتالیا

سخنگوی گارد ساحلی بندر "انکونا" در ایتالیا، به خبرنگاران گفته است که دونفر از پناهجویان افغانستانی که دریک لاری باربری خودرا جاسازی نموده بودند؛ بعد ازظهر پنجشنبه دوم ماه دسامبر سال جاری، قبل از رسیدن کشتی حامل آنها به بندر انکونا (Ancona) در مرکز ایتالیا، در اثر نبود اکسیژن جانهای شانرا ازدست داده اند. گفته می شود این دو پناهجوی افغانستانی از شهر پاترای یونان برای رسیدن به ایتالیا توسط قاچاقبران درداخل صندوق آهنی، مخفی نموده بود ودهن صندوق هم به گفته پولیس قفل شده بوده، از این رو آنان پس ازختم اکسیژن داخل صندوق نتوانسته اند خودرا نجات دهند.





از سوی دیگرکاپیتان کشتی کروز، که این لاری حامل پناهجویان به ایتالیا حمل کرده است به خبرنگار روزنامه مانیفیست ایتالیا گفته است، که خدمه های کشتی فهمیده بودند که در داخل یکی از لاری ها احتمالا کسانی پنهان شده است، او افزوده است وقتی که یکی از خدمه های کشتی به من خبرداد که سروصداهایی درد ناکی را از داخل یکی از لاری ها شنیده است، من فوراً با گارد ساحلی ایتالیا درتماس شدم وموضوع را باآنها صحبت کردم ولی از گارد ساحلی ایتالیا پیام گرفتم که هروقت کشتی به بندر رسید، ما میتوانیم کامیونها را بازرسی کنیم؛ ازاینرو چون ما فاصله دوساعتی، با بندر داشتیم وازطرف دیگر امکانات بازرسی لاری ها را نداشتیم، نتوانستیم این جوانان پناهجو را از مرگ نجات دهیم.

ساعت پیش در تماس تلفونی که با آقای" Gilberti Mastromatteo " خبرنگار روزنامه مانیفیست داشتم، چگونگی موضوع را از وی جویا شدم. آقای گیلبرتو که باهمین کشتی از پاترا به ایتالیا آمده است می گوید: این دوپناهجو، بین 15 تا 16 سال سن داشتند، ومن آنها را دو روز قبل از این حادثه، در یکی از پمپ بنزین های شهر پاترا دیده بودم که کوشش میکردند در یک کامیون خودرا مخفی سازند، او میگوید وقتی جنازه های این دونوجوان را در بندر "انکونا" دیدم، چشمانم را اشک گرفت ولحظاتی را به یاد آوردم که این جوانان با دیگر دوستانش در پاترا بودند وبا چه امیدی برای آمدن به اینسوی دریا، تلاش می کردند.

آقای گیلبرتو، همچنان می گوید که او مرگ یک پناهجوی دیگر را نیز درشهر پاترای یونان شاهد بوده است، او می گوید جوانی به نام سردار آغا که 24 سال عمر داشته است، هنگامی که خودرا دریکی از لاری های باربری مخفی نموده بود تا به ایتالیا برود، توسط راننده لاری، شناسایی گردید وراننده ی پس از آن، برای بیرون کردن سردار از موترش با تکه آهنی به این پناهجو حمله نموده و اورا لت وکوب کرده بود.

این حادثه به روز سه شنبه 24 نوامبر درخیابان Kanellopoulos شهر پاترا در مسیر بند "ایگو مونیتزیا" رخ داده است وتعداد زیادی از پناهجویان شاهد این ماجرا بوده اند. آقای گیلبرتو می افزاید که قبل از این حاد ثه مصاحبه ی با این نوجوان افغانستانی داشته است واز او عکسی هم گرفته است. سردار پس آنکه توسط راننده به شدت مجروح گردید، با در خواست کمک دوستانش، نیروهای پلیس به محل آمدند واورا به بیمارستان دانشگاه Rion انتقال دادند. سردار در این بیمارستان، ساعت چهارونیم بعد ازظهر جان سپرد، اما راننده کامیون پس از یک ساعت بازجویی توسط پلیس پاترا آزاد شد.

شرح ماجرای مرگ این پناهجوی افغانستانی را پس از مصاحبه با مامورین پلیس بندر پاترا دراینجا نشر خواهیم کرد.

0 نظرات شما: