۳ بهمن ۱۳۸۹

ارتش افغانستان از هم می پاشد، سربازان پشتون به طالبان می پیوندند


روز سه شنبه هفته گذشته وزارت دفاع ایتالیا از کشته شدن سی وششمین سرباز ایتالیای در افغانستان خبرداد.  درآن زمان در اعلامیه وزارت دفاع ایتالیا آمده بود که روز 18 جنوری سال جاری در یک عملیات تروریستی در پایگاه مشترک نیروهای ایتالیا وارتش افغانستان؛ در ولسوالی بالا مرغاب ولایت بادغیس، یک افسر پایین رتبه نیروهای ایتالیایی کشته ویکی دیگر به شدت مجروح شده است.

اما وقتی جنازه ی کپورال مجور لوکا سانا به ایتالیا انتقال داده شد، خبرهای نشر گردید که این سرباز توسط یکی از سربازان افغان به قتل رسیده است. این خبر بلافاصله پس از نشر واکنش های شدیدی را به دنبال داشت طوریکه سیلویو برلوسکونی نخست وزیر ایتالیا مجبور شد در کانفرانس مطبوعاتی حاضرشود. آقای برلوسکونی دراین کانفرانس خبری ضمن تسلیت به خانواده ی "سانا"گفت: این خبر برای مردم ما واقعن تکان دهنده است زیرا جوانان ما که برای کمک به افغانستان رفته اند، حالا توسط سربازان ارتش افغانستان که همکاران ما هستند نیز مورد حمله قرار گرفته وکشته می شود. او افزود که در این باره جلسه اضطراری را باپارلمان ایتالیا تشکیل خواهد داد واگر پارلمان موافقت کند، سربازان ایتالیایی به زودی از افغانستان خارج خواهند شد.

با این حال احزاب مخالف دولت، در اعلامیه های جداگانه ی از دولت خواسته است که برای خروج نیروهای ایتالیا از افغانستان فورا وارد عمل شود. ایتالیا4000 سرباز در افغانستان دارد که بیشترین آنان در ولایت هرات، بادغیس وفراه مستقر هستند. دراین اعلامیه ها آمده است، لازم نیست ما جان سربازان مان را به خاطر دولتی در خطر بیاندازیم که هیچ محبوبیت در بین مردم افغانستان ندارد، و به صورت گسترده ناقضین حقوق بشر وتروریستان شناخته شده را در بد نه ی کابینه ی خود راه می دهد.

با این حال روزنامه "متحد" چاپ ایتالیا بانشر مقاله ی از نفوذ قابل ملاحظه نیروهای طالبان در میان ارتش افغانستان خبر داده ونوشته است، افراطیون طالب در میان ارتش افغانستان به راحتی نفوذ می کنند و آنان را وادار برای حملات تروریستی علیه همکاران خارجی شان می کنند.
این اولین بار نیست که سربازان نیروهای خارجی در افغانستان از طرف همکاران افغانستانی اش مورد حمله قرار میگیرد. در سال 2010 میلادی دست کم چهار حمله توسط سربازان ارتش وپلیس افغانستان، بالای نیروهای خارجی به ثبت رسیده که 7 کشته را در پی داشته است.

از سوی دیگرآقای "میوتّی" یکی از خبرنگاران ایتالیایی که به تازگی از افغانستان بازگشته است، در یک مصاحبه تلویزیونی خود گفت: آن بخش از سربازان ارتش که مربوط به قوم پشتون هستند،ارتباط نزدیک با گروه های طالبان دارند و در جبهه های جنگ هیچگاهی علیه نیروهای طالبان نمی جنگند، او در سخنانش اضافه کرد که در بخش های مختلف جنوب وجنوب غربی افغانستان با سربازان واحد های از ارتش افغانستان، مصاحبه کرده است ونگرانی سربازان غیر پشتون را از سربازان پشتون درک کرده است. او در این مصاحبه اش گفت: که سربازان ارتش افغانستان که از اقوام دیگر هستند؛ بارها در صحنه های جنگ، از طرف همکارانش مورد حمله قرار گرفته وبه قتل رسیده اند.

در مواردی نیز گزارش شده که برخی سربازان پشتون ارتش افغانستان، معلومات سری ارتش را در اختیار طالبان قرار می دهند. با توجه به اینکه ارتش افغانستان مانند سایر بخش های مهم در اداره و کنترل مطلق پشتون هاست، آنان به معلوماتی دست دارند که دیگران به آن دسترسی ندارند.

در کنار این طالبان نیز هنگام بازداشت نیروهای ارتش، سربازان پشتون را رها کرده و سربازان غیر پشتون را با انواع شکنجه های سخت به قتل می رسانند. در همین حال برخی از رسانه های بین المللی از تبعیض در ارتش افغانستان نیز گزارش داده اند. سربازان پشتون در ارتش افغانستان از امتیازات بیشتری مانند رخصتی و در مواردی معاش فوق العاده برخوردارند.

با ادامه روند پیوستن مخفی و غیر مخفی سربازان پشتون به صفوف طالبان و ادامه تبعیض، خطر فروپاشی ارتش ملی افغانستان دور از انتظار نیست.

0 نظرات شما: