۶ بهمن ۱۳۸۹

نمایندگان هزاره در شورای ملی نباید برای ریاست این شورا، به دشمنان مردم هزاره رای دهند


مردم هزاره: در ده سال اخیر مردم هزاره ثابت کرده اند که در برنامه های دموکراتیک پیشگام می توانند باشند. آنان بصورت گسترده در انتخابات شرکت کرده و از روش های مدنی و امروزی استقبال می کنند. حضور گسترده مردم هزاره در دومین انتخابات پارلمانی پس از برچیده شدن رژيم طالبان، بار دیگر ثابت کرد که مردم هزاره قدرت مدنی ويژه ای دارند. تعداد نمایندگان هزاره راه یافته به پارلمان دوم افغانستان علی رغم همه کارشکنی ها و دست اندازی ها، نسبت به قبل چشمگیر بوده است.  هرچند این تعداد از وکلا به نسبت جمعیت مردم هزاره در افغانستان کم است، اما با این وجود، در صورت هماهنگی و مدیریت خوب، پارلمان دوم را می توان به صحنه ی مبارزه با جنایات تاریخی و تبعیض در افغانستان تبدیل کرد. همکاری موثر و دقیق وکلای هزاره با وکلای مستقل اقوام ستم دیده به شمول سایر تورک تباران افغانستان، پارلمان دوم را به پارلمانی مدافع حقوق مردم تبدیل می کند.

مردم هزاره علی رغم همه تهدید ها و کارشکنی های دولت و طالبان، در انتخابات شرکت کرده و از نمایندگان خود انتظار ندارند که در پارلمان، با دشمنان مردم هزاره همدست شوند و برای منافع شخصی خود، منافع مردمی را که قرن ها با جنایت دست و پنجه نرم کرده اند نادیده بگیرند. همکاری با کسانی که بارها بصورت عملی ثابت کرده اند مخالف سرسخت موجودیت مردم هزاره هستند و حتا در مقاطع مختلف با قدرت نظامی علیه مردم هزاره دست بکار شده و جنایات سنگینی را مرتکب شده اند، خیانتی نابخشیدنی به خواست و رای مردم هزاره محسوب می شود.

مردم هزاره با چشمان باز رفتار نمایندگان خود را زیر نظر دارند. ده سال اخیر به اندازه کافی برای نخبگان سیاسی هزاره، فرصت آزمایش و خطا بوده و بارها آنان با ریسمان کسانی مانند حامد کرزی، عبدالرب رسول سیاف و یونس قانونی به چاه رفته اند و هر بار آنان سهمگین تر و خطرناکتر علیه منافع مردم هزاره ظاهر شده و عمل کرده اند.
از حالا کوچکترین خطا می تواند اثرات مخرب پایدار برای مردم هزاره داشته باشد. نمایندگان مردم هزاره به هیچ عنوان نباید حتا یک رای در حمایت از ریاست کسانی مانند سیاف، قانونی و انوری به صندوق بیاندازند. به زودی هجدهمین سالروز فاجعه افشار نیز از راه می رسد و این سه تن به شکل ويژه در این جنایت تاریخی علیه مردم هزاره دست داشته اند.
نمایندگان مردم هزاره باید در هماهنگی کامل با سایر وکلای تورک تبار و سایر نمایندگان اقوام ستم دیده، کسی را به عنوان رییس پارلمان دوم برگزینند که به دروغ اکثریت و اقلیت در افغانستان باور نداشته باشد و ضمن اذعان به حقوق تلف شده ی مردم هزاره، برای حقوق برابر آنان با سایر شهروندان افغانستان کوشش کند.
نمایندگان مردم هزاره در پارلمان وظیفه دارند به ماجرای کوچی و کوچی گری که هر ساله وحشیانه به جان و مال مردم هزاره حمله می کنند پایان دهند و انتخاب دقیق رییس پارلمان می تواند در این امر موثر باشد.
نمایندگان مردم هزاره وظیفه دارند، نظارتی دقیق بر عملکرد دولت قبیله گرای حامد کرزی داشته باشند و مانع از هرگونه تبعیض علیه مردم هزاره شوند. تبعیضی که به وضوح و آشکار تاکنون ادامه یافته است. توزیع عادلانه بودجه ی دولت، توزیع عادلانه کمک های بین المللی، توزیع عادلانه پروژه های بازسازی بويژه پروژه های راه سازی، مکتب، شفاخانه، انرژی و زراعت، توزیع عادلانه تقسیمات اداری، توزیع عادلانه قدرت، توزیع عادلانه مدیریت در نهادهای مختلف دولتی و…از خواست های اصلی مردم هزاره می باشد.
نظارت دقیق بر عملکرد نهادهای امنیتی و جلوگیری از گسترش ناامنی به مناطق امن مرکز و شمال، خواست دیگر مردم هزاره می باشد. نمایندگان مردم هزاره، در کنار سایر نمایندگان مردم تحت ظلم وظیفه دارند، با طرح های مذاکره با جنایتکاران طالب مخالفت کرده و در همکاری با نیروهای بین المللی جنایتکاران طالب را از صحنه ی نظامی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی حذف کنند.
مردم هزاره، خواست های بسیاری دارند که موارد بالا با توجه به ظلم و ستم تاریخی علیه آنان تنها بخشی از خواست های اصلی ست.
مردم هزاره رنج های بسیاری کشیده اند. آنان بدون اغراق سرکوب شده ترین مردم جهان می باشند. نمایندگان مردم هزاره، نسبت به رایی که از مردم هزاره گرفته اند، مسئولیتی دارند و امیدواریم آنان بتوانند با موفقیت مسئولیت خود را انجام دهند. ما قدرت داریم، ما بسیاریم. قدرت و توان ما در یکجای شدن ماست که بکار می آید. مردم هزاره، بويژه نمایندگان مردم هزاره، بدون در نظر گرفتن مذهب، منطقه و جای، در همکاری و همراهی با سایر نمایندگان اقوام ستمدیده بويژه تورک تباران، می توانند، صفحه ی درخشانی در تاریخ معاصر افغانستان بگشایند.

0 نظرات شما: