۱۵ فروردین ۱۳۹۰

زنان بامیان یک قدم بسوی خود کفایی


در جامعه ی سنتی افغانستان، زنان به خاطر وابسته بودن به مردان، زنان هیچ نقشی در تصمیم های اقتصادی خانواده ندارند. زنان در جامعه ی افغانستان با آنکه مسئولیت بزرگ تنظیم خرچ روز مره خانواده را تنظیم می کنند، در تصمیم گیری ها نقش کلیدی ندارند ومردان به عنوان نان آور خانواده، تعیین کننده نقش خانم ها در خانواده هستند.
از سوی دیگر به خاطر موجودیت فقر وتنگدستی مفرط، در بسیاری از خانواده ها، دختران بار دوش خانواده خوانده شده واز این رو در سن بسیار کمی به شوهر داده می شوند.
گرچند زنان افغانستان با مشکلات زیادی از این قبیل روبه رو هستند وحتا دربسیاری از ولایات افغانستان حتا زنان ودختران، مثل یک کالا خرید وفروش می شوند، اما باآنهم توجه به خودکفایی زنان وایجاد کار برای آنها می تواند پیش زمینه برای رسیدن زنان به حقوق برابر باشد.

گرچند بعد از سقوط طالبان، آزادی زنان، وبیرون کشیدن آنها از زندان “چادری” یکی از اهداف وتعهدات مهم جامعه ی بین المللی ودولت افغانستان بود، اما با آنهم در طول هشت سال گذشته توجه جدی از طرف جامعه بین المللی در باره رفع مشکلات زنان صورت نگرفته وتنها رسیدگی به مشکلات زنان به محافل و کانفرانسها ختم شده است. با این حال دولت افغانستان نیز هیچ پروژه ی اساسی در مورد حل مشکلات زنان افغانستان نداشته و تنها با استفاده ی سمبولیک از چهره ی زن درمحافل،کوشیده است جامعه ی زنان افغانستان را به سکوت بکشاند.
با  وجود این شرایط اما، زنان ولایت هزاره نشین بامیان در مرکز افغانستان، با اقدامات عملی وتلاش های گسترده در چند سال اخیر کوشیده اند، نقش کلیدی واساسی خود را درجامعه تثبیت نمایند. اکنون در بامیان ده ها مغازه توسط بانوان، اداره می شود وزنان در بخش های مختلف حیات اجتماعی در این ولایت سهم قابل ملاحظه ی دارند. زنان بامیان همچنان در یک حرکت سازنده، با ایجاد “مارکیت صنایع دستی” برای خیلی از زنان شرایط کاری را فراهم نموده اند.

اکنون بسیاری از زنان بامیان صنایع دستی مختلف را که شامل؛ قالین، جراب،جاکت، گلیم، خورجین، شال، دست کش، کوله های تاری، پوش قلم، پوش آیینه، روی دیواری، روی بکسی، گلدانی و غیره را تولید واز طریق مارکیت صنایع دستی به بازار عرضه می کنند.

گرچند رسیدن به خود کفایی وحقوق برابر نیاز به کارهای اساسی وبلند مدت دارد اما این کار سازنده زنان بامیان اولین قدمی است که آنها در این راه برداشته اند.

0 نظرات شما: