۱۷ فروردین ۱۳۹۰

کشف یکی از بزرگترین طاقهای طبیعی دنیا در بامیان


تیم تحقیقاتی "جامعه حفاظت از حیات وحش وپدیده های طبیعی"، یک پدیده های منحصر به فرد طبیعی را در شمال بامیان کشف نموده است.

این تیم تحقیقاتی می گوید که در سال 2010 وقتی در حال رد یابی وتحقیق در زمینه پدیده های طبیعی وحیات وحش در مناطق مرکزی افغانستان بوده اند، در شمال ولایت بامیان، با پدیده ی طبیعی بسیار نادر ومنحصر به فرد برخورد کرده بودند. این تیم تحقیقاتی در سال جاری برای تصویر برداری وثبت این پدیده به بامیان سفرنموده وبه ثبت این پدیده پرداختند.
گفته می شود پدیده ی طبیعی کشف شده، عبارت از یک طاق طبیعی، به طول شصت متر وارتفاع 20 متر در منطقه هزاره چشمه در شمال بامیان است که توسط محققین به عنوان دوازدهمین طاق طبیعی دنیا از لحاظ بزرگی ثبت گردیده است. این طاق به خاطر واقع شدن در منطقه هزارچشمه به نام طاق " هزار چشمه" نام گذاری گردیده است.

همچنان؛ طبق گفته مردم محل، در منطقه ی "دان آوُر" از قریه های سیالایک دره فولادی یک پل هوایی طبعی نیز وجود دارد که می تواند به عنوان پدیده ی نادر طبیعی ثبت گردد. از سوی دیگر این پل هوایی مامن یک نوع جغد بومی بسیار کمیاب نیز می باشد که نوادر حیات وحش به شمار می روند.

  
لازم به ذکر است که این پدیده های طبیعی ومناطق تاریخی واقع شده در بامیان می توانند زمینه تبدیل شدن بامیان به یکی از مناطق توریستی بزرگ جهان را فراهم نموده وتبدیل به منبع درامد واشتغال برای مردمی باشد که تاهنوز به خاطر نبود کار وفقر مفرط در غار ها زندگی می کنند وحتا قدرت فرستادن فرزندان خود به مکتب را ندارند.

0 نظرات شما: