۱۰ آذر ۱۳۸۷

ایتالیایی ها درتلاش شناختن افغانستانی ها


صبح روز جمعه 28 نوامبر یکی ازمسئولین شهرداری کودرویپو(Codroipo) بامن تماس گرفت وازمن دعوت کرد تا درکانفرانس popolare شرکت نموده ودرمورد افغانستان، مهاجرین افغانی ومشکلات آنها صحبت کنم، از ایشان پرسیدم دلیل برگزاری این محفل چیست؟ اودرجوابم گفت  این محفل هرسال یکبار برگزار میشود ومهاجرت، فرهنگ وجوانان، موضوعات این کانفرانس را تشکیل میدهد. گفتم خوب است ولی دراصل نمیخواستم شرکت کنم دلیلش هم اینست که غربی ها،  تعریفی که ما ازخود وکشور خود داریم را قبول ندارند بلکه هرآنچه خود شا ن میخواهند همانرا به عنوان هویت ما قبول دارند نه آن چیزی که حقیقت است. این سیاست درهمه کشورهای غربی نسبت به شرق وجود دارد. این کشورها یک تعریف خاصی ازشرق دارند وهمیشه هویت شرق را خود شان برای خود می سازند.ازنظر اینها شرق یا جهان سوم هویتی ندارند جزآن چیزی که غرب برای آنها تعیین کرده است.خلاصه ساعت شش بعدازظهردرکلاس درس بودم که یکی دنبالم آمد وازاستادم اجازه خواست تا من را برای شرکت درکانفرانس تاشهرکودرویپو همراهی کند. این شخص یکی ازمسئولین موسسه اجتماعی بنام (شهروند جدید) بود که برای مهاجرین درشمال ایتالیا کارمیکنند، کارکه چی بامهاجرین تجارت راه انداخته وبزنیس میکنند. ساعت 7 عصر وارد صالون کانفرانس شدم دراین محفل اشخاصی ازکشورهای مختلف افریقایی، اروپای شرقی وآسیا دعوت شده بودند محفل باسخنرانی معاون شهرداری کودرویپو شروع شد او درسخنانش همه ازمشکلات مهاجرین مسلمان درایتالیا صحبت نموده وباکنایه ازکارهای مهاجرین عرب وافریقایی نیزانتقاد کرد.
  اودرسخنانش خطاب به عرب ها گفت که نمازخواندن آنها درروزهای جمعه درسرک های شهر، مردم ایتالیا را نگران کرده است. زیرا همه میترسند؛ مبادا ایتالیا روزی به سنگر سازمان القاعده تبدیل شود. پس ازآن خانم جولیا رییس انجمن فرهنگی اجتماعی مهاجرین کشوراوکراین (Ukrain) سخنرانی کرد. او ازبرخورد پولیس ایتالیا بامهاجرین انتقاد کرد، خانم جولیا گفت کشورایتالیا درموردمهاجرین قانونی ساخته است که همیشه آزاردهنده می باشد اوعلاوه کرد باآنکه هرمهاجر برای تجدید اقامتش مبلغ 75 یورو میپردازد باید اضافه ترازیک ونیم سال صبرکند تا اجازه اقامت جدیدش را تحویل بگیرد وروزی هم که اقامتش را ازمرکزپولیس تحویل میگیرد تقریباتاریخ انقضای آن سررسیده است بنابراین مهاجر حتا نمیتواند تفریحی داشته باشد همیشه باید کارکند چون درغیرآنصورت اقامتش تمدید نخواهد شد، ایتالیا فقط نیروی کارمیخواهد بدون داشتن کدام حق وامتیازانسانی، مهاجرباید 30 درصد حقوق ماهانه اش را به دولت مالیات بدهد. خارجی ها درحالیکه سنگین ترین کارها را انجام میدهند حقوق ماهانه اش  15 درصد پایین تر ازکارگران عادی ایتالیایی میباشد. بااین حال 45 درصدکارگران خارجی ماهانه 900 یورو معاش دارند که این مبلغ فقط میتواند مصارف ماهانه اش را به نحوی تامین کند. بعدازآن به من نوبت دادند صحبت کنم. مانده بودم ازکجا شروع کنم. چون همه چیز برعکس بود یعنی ازچیزهایی که خانم لورا برایم گفته بود خبری نبود وفضای جلسه نیز همه برعکس بود ایتالیایی ها همه از مسلمانان  وبه نحوی ازدست داشتن آنها درحملات تروریستی صحبت میکردند. ولی خارجی ها ازمشکلات شخصی خود درایتالیا، مثلا اجازه اقامت، تفاوت وتعصب. لذا تصمیم گرفتم فضای جلسه را عوض کنم. درشروع به خاطر حمله تروریستی درشهربمبیی هند وکشته شدن ده ها نفردرآنجا؛  ازحاضرین مجلس خواستم دقیقه ی به پا خیسته وسکوت نمایند.


این کاربرای همه تعجب آور بود ولی من بلافاصله بعدازختم سکوت بااظهارهمدردی بامردم عزادار هند، کمی درمورد مشکل تروریزم بین المللی صحبت کردم؛ گفتم این مشکل تنها ازطرف مسلمانان خلق نمیشود بلکه ازطرف گروپ ها وطیف های خاصی ازهردین، مذهب ونژاد ومنطقه تقویت میشود که به طور خاص این مشکل ارتباط پیدامیکند به اقتصاد جهانی، یعنی بعضی ازکشورهای مقتدر جهان به خاطرمنفعت خود دقیقا برای تقویت تروریزم ودهشت افگنی تلاش میکنند. درست است که فعلن درهمه رسانه های جهان تروریزم را به مسلمانان نسبت میدهندولی حقیقت چیز دیگری است. مطرح کردن این حقایق گرچند خوش این مردم نمی آید، چون خود اینها همه ی قضایا را میدانند ولی به گفته ماوشما خودرا به چپ کوچه میزنند. حمله تروریستی درشهر بمبیی هند باآنکه ارتباط مستقیم به مشکل هند وپاکستان دارد ویک قضیه ی کاملا سیاسی بین این دو کشور می باشد،  نمیتواند یک چیزسازمان یافته ازسوی مسلمانها باشد.دراخیرمحفل یک بحث آزاد تدارک دیده شده بود ودرآن تقریباهمه ازمن میخواستند درمورد افغانستان صحبت کنم، آنها ازمن سوال میکردند وضعیت فعلی افغانستان چگونه است وچرا باوجود هزاران سربازحافظ صلح بین المللی جنگ هنوز ادامه دارد وروزبه روز اضافه ترمی شود؟ میخواستم بگویم ادامه جنگ درافغانستان ازسوی شما کشور های غربی تقویت می شود وبعضی ازدولت های غربی به خاطر منفعت اقتصادی خود برای ادامه جنگ تلاش میکنند ولی بازهم کمی گفته هایم را سانسور کردم چون ازکانفرانس چندروزپیش درشهر تورینو چیزهایی را آموخته بودم وباید خیلی محتاطانه حرکت میکردم لذاچنین شروع کردم:  افغانستان فعلن دروضعیت بسیارمأیوس کننده ی قرار دارد، درهیچ منطقه ی ازافغانستان مردم احساس امنیت ندارند، فقروبی کاری بیداد میکند، دولت به اندازه ی ضعیف وبی کاره است که حتا درشهرکابل پایتخت کنترل کامل ندارد،  تقریبانصف ازمردم ازنبود مواد غذایی رنج میبرد واگر به این مشکل توجه نشود درزمستان فعلی یک فاجعه انسانی بسیارخطرناک درافغانستان رخ خواهدداد، 20 ملیارد دالردرطی هفت سال گذشته به افغانستان کمک شد ولی درزندگی مردم هیچ تغییری به وجود نیامد وهمه این پولها درکام عده ی ازگروپ های مافیایی فرورفت که اطراف کرزی را احاطه کرده اند. خلاصه جامعه ازهم پاشیده است ومردم به طبقه های مختلف تقسیم گردیده است و...  شرکت کننده گان دراین بحث سوالات مختلفی  مطرح کردند ومن هم کوشش کردم به نحوی به سوالهای آنها جواب های قانع کننده ارائه کنم، درست برعکس کانفرانس تورینو که درآن وقتی دوستم نسیم فکرت درمورد قضایای افغانستان وحقایق پشت پرده صحبت کرد.
بعضی ازشرکت کننده گان ناراحت شدند زیرا آنهانقد ازکارکردهای غربی ها درافغانستان را دوست نداشتند وکوشش میکردند از حرف های که خوش خودشان می آمد باید صحبت شود. درکانفرانس تورینو معاون سابق وزارت خارجه ایتالیا وخانم Elisa benedett  یکی ازخبرنگاران شهر روم که درکانفرانس شرکت نموده وتصویر معکوسی ازافغانستان ارائه نموده بودند بلافاصله بعد ازسخنرانی نسیم فکرت محفل را ترک کردند.  من باتجربه گرفتن ازمحفل شهر تورینو دراول ترس داشتم برای اینها بگویم که درطول هفت سال درافغانستان به راه کج رفته اید وشما با دولتی روبرو هستید که رییس جمهورش ازپول قاچاق مواد مخدربرای پیروزی اش درانتخابات بعدی ریاست جمهوری استفاده میکند. پس ازختم محفل ازطرف شهردارکودرویپوی برای من وپروفیسور ژول  که ازکشورکامرون دراین محفل شرکت کرده بود جایزه ی هم  داده شد. نفهمیدم به چی دلیل ولی برای من تجربه ی خوبی بود. هفته آینده دریک محفل درشهر چی وی دال CIVIDALE دعوت شده ام تابرای سربازان ایتالیا که عازم افغانستان هستند درمورد افغانستان، مردم وفرهنگ اش صحبت کنم، امیدوارم درآنجا بتوانم آنهارا قانع کنم تابه جای جنگ وخون ریزی درعرصه آموزش وپرورش کمک کنند.


0 نظرات شما: