۲ اردیبهشت ۱۳۹۰

اولین قربانیان خانواده مطبوعات درجنگ لیبی


روز چهار شنبه 31 حمل 1390؛ دو عکاس خبری مشهور در شهر مصراته، که هفته ها است در محاصره نیروهای معمر قذافی قرار دارد کشته شدند.
این دوعکاس که یکی بریتانیایی ودیگرش امریکایی بود در اثر انفجار خمپاره جانهای شانرا از دست دادند.

1- تیم هترینگتن " Tim  Hetherington "عکاس ومستند ساز، که در شهر لیور پول انگلستان به دنیا آمده بود ودر نیویورک زندگی می کرد. آقای هترینگتن که در روز چهار شنبه در شهر مصراته در لیبی کشته شد، برای مجله ونیتی فئر کار می کرد. او در سال 2007 برنده جایزه ی بین المللی عکس خبری شده بود وحالا هم به خاطر فلم مستندش در باره سربازان امریکایی در افغانستان، نامزد جایزه اسکار بود.

2- کریس هوندروس"Chris Hondros" عکاس امریکایی که برای موسسه  "گتی امیج" کار می کرد، کاندید جایزه روزنامه نگاری پولیتزربود.
در انفجار که این دوعکاس ومستند ساز جانهای شانرا ازدست دادند یک خبر نگار دیگر به نام اندره لیون"Andre Liohn" نیز زخم برداشت. آقای  لیون امروزدر پروفایل فسبوکش نوشته است: دوهمکارم جانهای شانرا زمانی از دست دادند که هنگام تهیه گزارش در خط مقدم نبرد بودند. هردوی این عکاسان 41 سال عمر داشتند وتجربه ی کاری خوبی در محیط های جنگی را داشتند.
هترینگتن قبل از مرگش در صفحه تویتر نوشته بود:  در مصراته؛ شهری تحت محاصره شده، به شدت توسط نیروهای قذافی بمباردمان می شود، اینجا نشانه ای از "ناتو" نیست.
گفته می شود این دو عکاس در مسیرشهر طرابلس شریان اصلی شهرستان محاصره شده توسط وفاداران قذافی هدف قرار گرفته اند.
مدیر روابط خارجی شورای ملی لیبی که دریک کانفرانس خبری در شهر پاریس گفت: اتفاقات که امروز در شهرمصراته رخ میدهد، یک تراژدی واقعی بشری است. او اضافه کرد؛ حملات کورکورانه ی قذافی بالای مردم غیر نظامی که خواهان اصلاحات ودموکراسی هستند؛ زندگی هزاران انسان را گرفته است.
او همچنان خطاب به مردم لیبی گفت؛ هیچ توجیه اخلاقی وقانونی برای دفاع از کسی که مردمش را قتل عام می کند وجود ندارد.

1 نظرات شما:

سلام آهنگ عزیز بسیار زیبا مینویسی خیلی عالی هست به امید موفقیت هرچه بیشتر شما


سید حمیدالله صمیم